

Choć na pierwszy rzut oka produkcja i sprzedaż świec z naturalnego wosku wydaje się przedsięwzięciem nieprzesadnie skomplikowanym, to w rzeczywistości te czynności wiążą się z koniecznością spełnienia szeregu wymogów prawnych i administracyjnych. Producent świec sojowych, niezależnie od skali produkcji, musi przestrzegać przepisów związanych z bezpieczeństwem konsumentów, ochroną zdrowia i ochroną środowiska. Właściciele małych firm muszą zadbać o odpowiednią dokumentację, która nie tylko zapewni zgodność z przepisami, ale również pomoże w zarządzaniu ryzykiem i ewentualnymi problemami jakościowymi. Kolektyw MkRd podchodzi bardzo poważnie do wymienionych wyżej kwestii, dlatego na tej podstronie (systematycznie rozwijanej w przyszłości) znajdą się wszystkie najważniejsze informacje o bezpieczeństwie w kontekście świec z naturalnego wosku.
Produkcja i sprzedaż świec regulowane są przez różnorodne normy techniczne oraz przepisy prawa Unii Europejskiej. Do kluczowych regulacji (które jako MkRd Kolektyw stosuję i wdrażam) należą:
- Rozporządzenie REACH WE 1907/2006 i CLP (UE) 2024/2865
- Rozporządzenie (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (zwane GPSR, czyli General Product Safety Regulation)
- Normy techniczne (PN-EN 15493:2020-03: bezpieczeństwo użytkowania świec, PN-EN 15426:2019-02: stabilność płomienia i specyfikacja emisji sadzy, PN-EN 15494:2020-04: oznakowania bezpieczeństwa).
Wersja TL;DR, którą będzie można przeczytać poniżej będzie na bieżąco aktualizowana oraz dostosowywana do obowiązujących przepisów i wymogów prawnych oraz sprawdzonych praktyk. Chcąc spełnić ww. normy prawne pracownia MkRd Kolektyw wykonała następujące czynności:
- ocenienie bezpieczeństwa świec pod kątem charakterystyki spalania, t.j. stabilność, wielkość płomienia, potencjalne źródła wtórnego zapłonu (np. materiałów, powłok i dekoracji).
- spełnienie obowiązku stałego monitorowania wytwarzanych produktów z okresowym, losowym badaniem swoich świec z każdej partii oraz odpowiednie udokumentowanie przeprowadzonych testów.
- wykonanie klasyfikacji CLP dla każdego z produktów, odpowiednie ich oznakowanie oraz wykonanie dla nich kart charakterystyk.
- odpowiednie oznakowanie produktów (etykieta CLP, etykieta ostrzegawcza, numer partii, dane kontaktowe).
- przeprowadzenie oraz udokumentowanie analizy ryzyka produktów.
- wykonanie dokumentacji technicznej (opis oraz skład produktów, ewidencja zakupu surowców i sprzedaży wyrobów gotowych, opakowania, ewidencja testów bezpieczeństwa, rejestr numerów partii).
- przejrzyste i ogólnodostępne informacje na temat podmiotu sprzedającego oraz dane kontaktowe, t.j. nazwa firmy, adres, numer telefonu, adres e-mail (dostępne na osobnej podstronie).
- rejestracja działalności w Safety Business Gateway.